Vertrouwenspersoon & gezond werkklimaat

Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een gezond werkklimaat

Ziekte is niet altijd te voorkomen. Het risico van een griepje of een lichamelijke aandoening kun je nu eenmaal niet uitsluiten. Maar het aantal mensen met psychische klachten zoals een burn-out stijgt explosief. Dat heeft gevolgen voor jou als werkgever. Een burn-out van een werknemer kost je gemiddeld 60.000 euro en 242 verzuimdagen. En aan deze vorm van ziekteverzuim is wél wat te doen. Als externe vertrouwenspersoon help ik daarbij.

‘Pesten, seksuele intimidatie en agressie? Dat komt bij ons niet voor’

Deze uitspraak van werkgevers hoor ik vaak. En toch geeft één op de zes medewerkers aan dat dit wél op de werkvloer speelt. Chronische stress en ongewenste omgangsvormen zorgen voor een grote psychosociale arbeidsbelasting. Wordt die belasting te hoog, dan is uitval het gevolg. Bij ruim de helft van de gemelde beroepsziekten speelt psychosociale arbeidsbelasting een rol.

Hoe voorkom je een te hoge psychosociale arbeidsbelasting?

De overheid verplicht bedrijven om werknemers daartegen te beschermen. Ze moeten een beleid opstellen én uitvoeren. Onderdeel van dat beleid is een vertrouwenspersoon. Vaak wordt er voor het gemak gekozen voor een interne vertrouwenspersoon, zodat op papier aan de regels wordt voldaan. Maar heeft die interne vertrouwenspersoon voldoende kennis en kunde in huis om psychosociale arbeidsbelasting én het daaraan gekoppelde verzuim te verlagen? Heeft een interne vertrouwenspersoon het vertrouwen (denk aan twee petten)? Met andere woorden: haal je rendement uit je interne vertrouwenspersoon?

De nadelen van een interne vertrouwenspersoon

Schaamte en angst zorgen ervoor dat medewerkers hun mond houden over ongewenst gedrag. Want welke consequenties heeft het voor het behoud van je baan en toekomstmogelijkheden. Hoe vertrouwelijk voelt het als je met een interne vertrouwenspersoon/collega over persoonlijke zaken praat? Of hoe vertrouwelijk wordt een klacht of melding afgehandeld. Slechts 20% van de mensen die problemen ervaart, bespreekt dit intern. Zo los je het dus probleem niet op. Hoe wel? Laat medewerkers met een externe onafhankelijke deskundige praten. Of biedt ze de keuze.

Wat kan ik voor je doen?

Ik werk als externe vertrouwenspersoon, coach en trainer. Hierdoor kan ik mijn rol als externe vertrouwenspersoon breed neerzetten. Samen stellen we een beleid op dat past bij je bedrijf en medewerkers. Daarnaast geef ik voorlichting en ben zichtbaar aanwezig in de organisatie. Mijn uitgangspunt is dat werkgever en werknemer beiden hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat ze zich bewust worden van wat er op de werkvloer speelt. En die problemen vervolgens samen oplossen. Niet omdat dat het moet, maar omdat dát het doel van mijn dienstverlening is. En omdat het veel tijd, geld en energie oplevert.

Het resultaat?

Samen creëren we een sfeer van veiligheid, transparantie en openheid. Alle medewerkers zijn zich bewust van de manier waarop ze met elkaar om willen gaan. En iedereen voelt zich verantwoordelijk voor een prettig werkklimaat. Het gevolg is een betere werksfeer, gemotiveerd personeel en minder ziekteverzuim. Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een veilig werkklimaat!

Zullen we hier eens verder over praten?

De beste preventieve eerste stap is erkenning en het bespreekbaar maken. Zet jij die eerste stap? Bel of mail me dan om het er eens vrijblijvend over te hebben.

Annemieke Kirch
Neem contact op

Nieuws afbeelding